Chokladbollar

När jag fyllde år gjorde jag massa kakor, och det blev att hitta lite nya recept på grejer. När jag såg recensionerna av dessa chokladbollar på ica.se var jag bara tvungen att prova receptet. Och tro mig, de levde upp till förväntingarna.




Chokladbollar
ca 30 st

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe (jag tryckte en chokladespresso i Nespresso maskinen, blev lagom mängd)
pärlsocker eller annan garnering 

Smält smöret och låt puttra en kort stund. Rör ihop socker, vaniljsocker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme. Forma bollar. Rulla i pärlsocker , kokos eller annan garnering.

Som sagt supergoda, det enda "jobbiga" var att lämna det i kylen. Vilket för min del tog mer än 1h att stelna tillräckligt.

Kommentarer