1 års kalas

Min son blev ett igår, så vi hade kalas med familjen. Jag hade gjort en tårta med choklad och jordgubbsfyllning. Sonen hade tårta i hela ansiktet, och halvt slickade tallriken ren. Jag tar det som högsta betyg.



De små skorna hade jag gjort i sugarpaste, även så bokstavskuberna. 


Sidan var spritsad med grädde i ruffles.


Mallen och instruktioner för de små skorna hittade jag på pinterest. Där finns tusen varianter. Just dessa hitta du här.


Tårtan var fylld med chokladmousse, färska jordgubbar och jordgubbsmousse. 

Chokladmousse

Chokladmoussen på det undre lagret, var det klassiska 200g choklad till 3dl grädde. Denna gången hittade jag dock en ny spännande smak från Odense, Cappuchino. Det var en rund och len smak av kaffe som blev väldigt god i tårtan. 



Jordgubbmousse

250gram jordgubbar (jag använde frysta)
1,5dl vatten
2dl gelesocker
1,5 dl grädde
några droppar lime

Koka jordgubbarna i vattnet och limesaften, det ska bli som trådig kräm. (Tar ca 30 min) Häll i gelesocker och koka någon minut. Låt stå och svalna. Vispa grädden och blanda med jordgubbssylten. 

Jag tyckte min jordgubbsmousse blev lite lös och kommer ta mindre grädde nästa gång, alternativt prova ett annat recept med gelatinblad och inte så mycket socker.



Kommentarer