Citronsmulkaka

När vi var på kalas hos min guddotter fick jag smaka på sanslöst goda smulkakor. Jag kunde inte annat än att be om receptet! Receptet kommer från hembakat tidningen (och bilden nedan då jag glömde fota när jag bakade) och är egentligen med apelsin, men jag gjorde med citron istället.



Citronsmulkaka

Smuldeg
250 g smör, rumsvarmt
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Fyllning
2 ägg
2 dl crème fraiche, 34 procent
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Garnering
florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Nyp ihop alla ingredienserna till smuldegen. Smula hälften av degen i en form med kanter, ca 20 x 25 cm, med bakplåtspapper. Det går bra med en något större form, men då blir rutorna något tunnare. Rör ihop alla ingredienserna till fyllningen i en skål och häll ut smeten jämnt över smuldegen i formen. Smula över resten av degen. Grädda kakan mitt i ugnen i 35–40 min. (Ta den när den börjar få lätt färg på ovansidan) Låt den kallna i formen innan du skär den i rutor. Pudra florsocker över kakan före servering.

Kommentarer