Gräddtårta

När min kära man fyllde år var det åter igen dax att exprimentera med tårtor. Han är inte kräsen och jag kunde välja fritt vad jag ville prova. Denna gången fylldes tårtan med dumle lakrits fluff och hallon mousse.


 Då vi har en liten småtting hemma han jag inte göra några dekorationer, och därför blev tårtan bara dekorerad med grädde spritsad i blommönster.



Dumlefluff med lakrits
200g dumlekolor
1 msk lakritspulver
3 dl grädde
Dela chokladen i bitar i en kastrull, häll över grädde och tillsätt lakritspulvret. Låt detta smälta samman på låg värme under omrörning (får ej koka!) Häll upp i bunke och låt stå och svalna över natten. Vispa sedan gräddblandningen och bred ut på tårtan.

Hallon mousse
125g frusna hallon
2 msk vatten
0,5 msk socker
2 droppar citron
2 dl gelesocker
2 dl grädde
Koka upp hallonen i vattnet och citronen tills allt har mosas sönder. Häll sedan i allt socker och koka någon minut. Låt svalna i kyl. Vispa grädden och blanda med hallonröran.

Smakkombinationen blev kanon, och den kommer jag garranterat göra flera gånger!

Kommentarer